بهترین نورپردازی برای عکاس های مبتدی و خانگی
- آموزش رایگان, آموزش فیلم برداری, آموزش موبایل گرافی
- [reading_time]
سلام بچهها، امیدواریم حال همگیتون عالی باشه و تا امروز لحظههای خیلی خوبی رو سپری کرده باشین؛ ما برگشتیم با یه مقاله دیگه از ریکومگ. تو این سری از مقالمون میخوایم درباره نورپردازی استودیو مخصوص عکاسهای مبتدی (نوپردازی مبتدی) صحبت کنیم.
اگه شما یه عکاس مبتدی هستین که تازه وارد حرفه عکاسی شدین و تو کارتون خیلی جدی هستین؛ باید با نورپردازی استودیو حتما آشنا باشین. اگه مدتی هست که مشغول عکاسی هستین، احتمالا شنیدین که نور طبیعی بهترین گزینه برای عکاسی هست؛ اما چالشی که تو این روند ممکنه براتون پیش بیاد اینه که ما متاسفانه نمیتونیم نور خورشید رو به خواست و میل خودمون کنترل کنیم.
احتمالا خیلی از شما تجربه این رو داشتین که وقتی ابرها خورشید رو میپوشنن، یه نور یکنواخت تو استودیوی شما پراکنده میشه؛ اما تو زمانهای دیگه که ابرها خورشید رو نمیپوشونن شما با یه نور روشن و خشن مواجه میشین که به هیچ صراطی مستقیم نیست. پس اگه تمایل دارین که نور رو تو استودیوتون کنترل کنین باید سراغ نور مصنوعی برین؛ اما ممکنه استفاده از نور مصنوعی به جای نور طبیعی براتون یکم سخت و دلهرهآور باشه. ما تو این مقاله میخوایم این مشکل رو براتون حل کنیم و شما رو با نورپردازی استودیو آشنا کنیم.
مبانی نورپردازی مبتدی
تو عکاسی، نورپردازی مهمترین موضوع هست؛ چون بدون نور خوب عکسهای شما تاریک و کسلکننده به نظر میرسن. پس قبل از اینکه خیلی عمیق سراغ انواع نورپردازی بریم، بیایید با هم درباره یسری اصول اولیه نورپردازی صحبت کنیم. به طور کلی سه نوع نورپردازی وجود داره که شامل نور کلیدی، نور پرکن و نور پس زمینه هست.
- نور کلیدی همون نور اصلی هست که با اون سوژه خودتون رو روشن میکنین. برای مثال فرض کنین در حال عکاسی از یه نفر تو فضای باز با نور طبیعی هستین و در واقع خورشید نور اصلی شماست؛ پس قویترین نوری که استفاده میکنین یعنی خورشید، به عنوان نور کلیدی معرفی میشه. توی نورپردازی استودیویی هم به همین شکل هست و نور اصلی به عنوان نور کلیدی معرفی میشه.
- نور پر کن همون نوری هست که برای پر کردن سایههای ایجاد شده به وسیله سوژه عکستون ازش استفاده میکنین. بیشتر عکاسها نور پر کن رو مقابل نور کلیدی در نظر میگیرن؛ چون نور پر کن معمولاً شدت نور کمتری داره. تا حالا براتون پیش اومده که موقع عکاسی تو نور طبیعی از بازتابنده برای پر کردن سایهها استفاده کنین؟ توی این شرایط رفلکتور به عنوان یه نور پرکننده عمل میکنه.
- نور پس زمینه نوری هست که پشت سوژه قرار میگیره. هدف این نور اینه که با تعریف بهتر طرح، به سوژه شما عمق بده؛ در واقع نور پس زمینه سوژه شما رو از پس زمینه جدا میکنه.
به عنوان یه عکاس مبتدی برای نورپردازی استودیو باید از مبانی و ۳تا تکنیک نورپردازی بالا استفاده کنین تا بتونین از جزئیات سوژتون عکسهایی با نور یکنواخت و عمق زیاد بگیرین.
اگه به نورپردازی علاقه دارین مقاله عکاسی با کنتراست بالا برای افراد مبتدی میتونه برای شما مفید باشه.
نور سخت در برابر نور نرم
قبل از استفاده از نورهای مصنوعی، اول باید با کیفیت نور آشنایی داشته باشین. در واقع عکاسها کیفیت نور رو بر اساس نوع سایههایی که تو تصویر ایجاد میشه، تعریف میکنن. نور سخت سایههایی با لبههای سخت ایجاد میکنه؛ به عنوان مثال اگه دقت کرده باشین، زمانی که زیر نور شدید خورشید هستین، میتونین سایه خودتون رو به طور مشخص ببینین.
از طرف دیگه، نور ملایم سایههایی ایجاد میکنه که تدریجی و بدون لبههای سخت هست؛ به عنوان مثال اگه دقت کرده باشین، سایهها تو یه روز ابری به خوبی مشخص نیستن. تو حالت کلی نور سخت برای اضافه کردن جدیت، حاشیه و درام به عکسهای شما عالی هست؛ در حالی که نور ملایم سوژه شما رو دلپذیر و دوستانه میکنه.
انواع نورپردازی
شما میتونین سه نوع نورپردازی رو برای پروژه های عکاسی استودیویی خودتون انتخاب کنین؛ تو ادامه این بخش باهامون همراه باشین تا این سه نوع رو بهتون معرفی کنیم.
نورپردازی مداوم
در طی عکس گرفتن به کمک نورپردازی مداوم، نور به صورت پیوسته و مداوم پس زمینه عکس شما رو روشن نگه میداره؛ که تو این فرآیند دوربین و فلش اون به تنهایی و بدون نیاز به برقراری ارتباط با همدیگه کار میکنن. شما میتونین برای این نورپردازی از یه لامپ استودیویی یا چراغ های LED برای تنظیم روشنایی مداوم استودیو استفاده کنین.
روشنایی مداوم یه نوع نورپردازی ساده هست که در طی اون شما چراغها رو روشن میکنین و میبینین که چجوری صحنه عکاسی شما روشن میشه، چجوری تنظیمات نوردهی تعیین میشه و بعد از مشخص شدن اونها هم در نهایت شروع به عکاسی میکنین. در طی نورپردازی مداوم میتونین از حالت خودکار دوربینتون هم استفاده کنین.
همینطور که متوجه شدین، تسلط رو نورپردازی مداوم کار سادهای هست؛ پس شمایی که یه فرد مبتدی هستین با یکم تمرین میتونین این نوع نورپردازی رو یاد بگیرین. اما روشنایی مداوم مثل انواع دیگه نورپردازی یسری معایب داره؛ که این معایب شامل این هست که شما همیشه به یه منبع تغذیه خارجی برای روشن کردن چراغ ها نیاز دارین، با شروع این نوع نورپردازی محیط استودیوی شما به سرعت گرم میشه؛ چون باید چراغها رو برای مدت طولانیتری روشن نگه دارین که این موضوع توی یه استودیوی کوچیک میتونه خیلی آزاردهنده باشه.
نورپردازی اسپید لایت یا چراغهای سرعت
برخلاف نورپردازی مداوم، چراغهای سرعت فقط زمانی چشمک میزنن که دوربین شما در حال عکس گرفتن هست. چراغهای سرعت نوعی نورپردازی خیلی قدرتمند هستن که به خاطر داشتن وزن سبک به آسونی قابل حمل هستن و خوشبختانه فضای زیادی رو تو کیف دوربین شما اشغال نمیکنن.
اونها توسط باتریهای AA معمولی تغذیه میشن و موقع سفر به مکانهای مختلف برای عکاسی، خوشبختانه مشکلی برای پیدا کردن این نوع منبع تغذیه به وجود نمیاد. چراغهای سرعت همه کاره هستن؛ چون میتونین از اونها به عنوان فلش روی دوربین هم استفاده کنین.
اما فراموش نکنین که وقتی از اونها به عنوان فلش خارج دوربین استفاده میکنین، به یه ماشه نیاز دارین که به فلش بگه وقتی دوربین شما عکس میگیره، روشن بشه. جالبه بدونین چراغهای سرعت گرون قیمت خودشون یه ماشه داخلی دارین.
چراغهای سرعت هم مثل بقیه انواع نورپردازی یسری معایب دارن. برخی از این معایب شامل این هست که موقع استفاده از چراغهای سرعت، سرعت شاتر محدود به ۱/۲۰۰ یا ۱/۲۵۰ هست که اگه بخواین حرکت دوربین رو ثابت کنین، این سرعت براتون مشکل ساز میشه. چراغهای سرعت ممکنه به اندازه کافی برای نورپردازی از یسری سکانسهای خاص قدرتمند نباشن. موقع کار با چراغهای سرعت تا زمانی که روی بعضی از عکسها کلیک نکنین و اونها رو روی دوربین خودتون بررسی نکنین، نمیتونین نتیجه عکس خودتون رو ببینین.
نور پردازی مونولایت یا تک نور
مونولایتها که بارقهای استودیویی هم معرفی میشن، واحدهای فلش خودکاری هستن که قادر به تولید نور بسیار شدید برای مدت زمان کوتاهی هستن. تک نورها بزرگتر و حجیمتر از چراغهای سرعت هستن؛ اما زمان بازیافت کوتاهتری بین عکسها دارن. مونولایتها به قدری قدرتمند هستن که میتونین از اونها تو خارج از منزل برای غلبه بر نور خورشید استفاده کنین. تک نورها چیزی به نام نور مدلینگ دارن که صحنه شما رو روشن میکنه تا بتونین دقیقا ببینین که عکسهاتون چجوری مییفتن.
عیب اصلی مونولایتها اینه که به خاطر حجم زیادشون یکم حمل اونها سخت هست؛ با این حال، نوع جدیدتری از اونها اومده که به فلش استروب معروف هست. انرژی فلش استروب توسط باتریها تامین میشه و قدرت زیاد و وزن کمتر اونها به نسبت مونولایت باعث میشه تا بین عکاسها پرطرفدار باشن.
نوع نورپردازی مناسب رو خودتون انتخاب کنین!
نورپردازی به کمک نورهای مصنوعی میتونه یه در به دنیای جدیدی از عکاسی به روتون باز کنه؛ با این حال ممکنه که بعضی از عکاسهای مبتدی تمایلی به استفاده از نورپردازی نداشته باشن. اما فراموش نکنین که نورپردازی یه مهارت مهم برای هر عکاسی به حساب میاد و خوشبختانه تسلط به نورهای مصنوعی چندان سخت هم نیست.
شاید تو ابتدای کار اصطلاحات جدید نورپردازی و ابزارهای مختلف اون شما رو یکم بترسونه؛ اما اجازه ندین که این ترس مانع یادگیری شما بشه. یادگیری نورپردازی استودیو رو خیلی زود شروع کنین، به طور منظم تمرین کنین و اون رو به مهارتهای قبلی خودتون اضافه کنین. فراموش نکنین که نوع مقرون به صرفه تمام تجهیزات نورپردازی وجود داره؛ پس شما با یه سرچ ساده تو اینترنت میتونین انواع لوازم جانبی نورپردازی استودیو مثل چراغ، پایه نور، سافت باکس و سایر لوازم جانبی رو بخرین.
حرف آخر ریکومگ
خب تا اینجای کار با نورپردازی استودیو، مبانی اون و انواع نورپردازی آشنا شدیم. امیدواریم این مطلب شما رو به اندازه کافی قانع کرده باشه تا هر چه زودتر سراغ یادگیری نورپردازی استودیو برین. این روزها که عکاسی تبدیل به یه هنر پرطرفدار شده، یادگیری مهارتهای مربوط به اون خیلی میتونه برای شما مفید باشه. پس بیشتر از این فرصت رو از دست ندین و یادگیری نورپردازی رو شروع کنین. مرسی که مثل همیشه با ریکمگ همراه بودین؛ منتظر نظرات و سوالاتون تو بخش کامنت هستیم.