آموزش کار با پلاگین Particular Trapcode و vfx suite در افترافکت
امروز قصد داریم در یک آموزش یه شما نحوه کار کردن با پلاگین Particular Trapcode و vfx suite رو در افترافکت یاد بدیم که میتونید باهاش جلوه های باحالی درست کنید.
دوتا نکته رو باید بدونید که اولیش همون همیشگیه، یعنی اگه حالشو ندارین متن این آموزش افترافکت رو بخونید میتونید از ویدئوی بالا استفاده کنید و کل آموزش رو به صورت تصویری ببینید و دومی این که این پلاگین ها هردو پولی هستن و شما در ایران میتونید این پلاگین هارو به صورت کرک شده دانلود کنید.
آموزش پلاگین Particular Trapcode و vfx suite در افترافکت
دوستان همین اول متن بهتون بگم که متن این آموزش برای ساخت ویدئویی مثل مثالی که در ویدئوی بالا هست نوشته شده پس حتما ویدئو رو هم ببینید. نرم افزار افترافکت رو باز میکنیم و ویدئویی که بازیگر در اون اکت لمس کردن یک دیوار ژله ای رو اجرا میکنه در تایم لاین قرار میدیم. حالا یک نول آبجکت میسازیم و نول رو یک کیفریم میزنیم تا دست بازیگر رو دنبال کنه.
بهتره که نول آبجکت رو به صورت 3d layer در بیارید تا راحت تر بتونیم به پلاگین ها متصلش کنیم. حالا یک solid مشکی میسازیم و اسمشو میذاریم particular چون قراره افکت particular رو بندازیم روش. حالا وارد تنظیمات دیزاینر پارتیکولار میشیم و emitter type رو روی حالت OBJ model قرار میدیم و یک OBJ به شکل دایره انتخاب میکنیم. تعداد Particules ها رو در ثانیه روی تعداد 1600 قرار میدیم و بعد مقدار emitter size رو با مقدار 50 تنظیم میکنیم و در ادامه emit from رو روی volume میذاریم تا پارتیکل ها از قسمت های خالی آبجکت ما تولید بشن.
حالا وارد تنظیمات motion میشیم و velocity رو روی 50 تنظیم میکنیم، همینطور velocity from motion رو مقدار 0 و particle type رو روی glow sphere میذاریم تا کمی glow بشه. حالا وارد تنظیمات سایز میشیم و خود سایز رو روی 20 تنظیم میکنیم و پریستش رو روی حالت تصاعدی قرار میدیم.
از قسمت opacity هم پریست رو روی حالت نزولی تنظیم میکنیم که باعث میشه ذرات شما از کوچیک به بزرگ تبدیل بشن و opacity اونا از زیاد به 0 برسه. برای رنگ ها هم set color رو روی random from gradient قرار میدیم و پریست رو روی حالت سفید و مشکی قرار میدیم. حالا باز به emitter type بر میگردیم و emitter behavior رو در حالت frome emitter speed تنظیم میکنیم. این باعث میشه particle ها فقط وقتی در حال حرکت هستن به وجود بیان. سخت شد نه؟
باز به محیط افترافکت برمیگردیم و از قسمت emitter effect با نگه داشتن دکمه alt روی position کلیک میکنیم و آیکون پیک ویپ اون رو به پوزیشن نول آبجکت متصل میکنیم و چشم کنار لایه پارتیکل رو خاموش میکنیم و یک adjustment layer میسازیم.
adjustment layer رو روی ویدئوی اصلی قرار میدیم و افکت chromatic displacement از rg vfx suite رو به اون اضافه میکنیم. از تنظیمات displacement layer رو روی لایه Particular قرار میدیم و source رو در حالت effects & masks قرار میدیم.
بعد از اون displacement alfa رو روی حالت ignore تنظیم میکنیم و soften displacement رو روی 10 تنظیم میکنیم که این به هم ریختگی رو نرم تر کنه. displace amount رو روی 40 و displace spread رو روی 35. خوب افکت شما آماده شد و حالا باید بریم سراغ دست دوم که برای شروع یک نول آبجکت جدید میسازیم.
نول آبجکت رو به همراه دست دوم بازیگر کیفریم میزنیم و برمیگردیم به قسمت دیزاینر پارتیکولار و از مسترسیستم یک دوبلیکیت میگیریم و دوباره برمیگردیم به فضای افترافکت. نکته مهم اینه که در سیستم دو باید position relative master تیکش غیر فعال باشه تا از پوزیشن سیستم یک استفاده نکنه. حالا پوزیشن اون رو به کمک پیک ویپ به نول آبجکت دوم وصل کنیم و کار تمومه. خسته که نشدین؟
آموزش پیشنهادی ریکولی: آموزش ساخت افکت بازی های قدیمی در افترافکت
خوب ممنونم که همراهمون بودین و حالا برید سریع ویدئوی این آموزش هم در بالای مطلب ببینید. هر سوال و نظری هم داشته باشید در بخش کامنت های همین پست به سریع ترین شکل ممکن پاسخگوی شما عزیزان هستیم.
دیدگاهتان را بنویسید